23 آگوست
2018

بیمه اتومبیل – ثالث

 

بیمه ایران نمایندگی علی نژاد

2010 6555 021

1704 6555 021

5331-2 6556 021

اندیشه فاز 3 بازار میلاد طبقه بالا جنب پله برقی

 

كليه دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني و ريلي اعم از اين كه اشخاص حقيقي يا حقوقي باشند مكلفند وسائل نقليه مذكور را در قبال خسارت بدني و مالي كه در اثر حـوادث وسـايل نقـليه مزبور و يا يـدك و تريلر مـتصل به آنها و يا مـحمولات آنها بهاشخاص ثالث وارد مي‌شود ، نزد يكي از شـركتهاي بيـمه كه مجـوز فعاليت در اين رشته را از بيمه مركزي ايران داشته باشد، بيمه نمايند. كليه زيانديدگان ناشي از وسايل نقليه موتوري زميني (اعم از زيان جاني و مالي) خواه اشخاص حقيقي يا اشخاص حقوقي(شركتها) باشند شخص ثالث ناميده مي شوند. و خسارتهاي مالي وارده به كليه اموال منقول و غير منقول متعلق(تحت مالكيت)اشخاص ثالث جبران ميگردد. هر زيانديده اي كه آسيب ببيند چه جاني و چه مالي شخص ثالث است به استثناء راننده مسئول حادثه كه به عنوان سرنشين محسوب مي گردد.

مراحل صدور بیمه نامه :

مشتري “فرم صورت مشخصات وسايل نقليه موتوري زميني موسسات دولتي براي بيمه شخص ثالث دولتي” و يا فرم پيشنهاد بيمه شخص ثالث، مازاد و حوادث سرنشينبراي بيمه شخص ثالث خصوصي را تكميل و به اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي شخص ثالث تحويل مي‌دهد.

پس از واريز مبلغ حق‌بيمه توسط مشتري “فيش واريزي” به اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي شخص ثالث تحويل داده شده و ” گواهي دريافت حق‌بيمه” صادر مي‌شود.مشتري گواهي دريافت حق‌بيمه را به اداره كل حسابداري و آمار ارائه و قبض در اين اداره “رسيد” مي‌شود. يك نسخه از رسيد صادر شده توسط اداره كل حسابداري و آمار به مشتري تحويل داده مي‌شود.

قرارداد بيمه شخص ثالث در سه نسخه تهيه و نسخه اول آن به بيمه‌گزار تحويل داده مي‌شود. (براي بيمه نامه هاي دولتي، “قرارداد بيمه شخص ثالث” دولتي صادر مي‌شود. علاوه براينكه براي هر يك از خودروهاي موردبيمه، “كارت بيمه شخص ثالث” صادر مي‌شود، براي بيمه‌گزارهاي دولتي “نامه اعلام بدهي” و “ليست خودروهاي بيمه‌شده” در سه نسخه تهيه و نسخه اول آن بيمه‌گزار تحويل داده مي‌شود.

مدارك لازم براي خريد بيمه نامه:

بيمه نامه سال قبل (در صورت دارا بودن)

كارت اتومبيل

كارت ملي

پركردن فرم پيشنهاد بر اساس كارت انتظامي اتومبيل

توجه: فرم پيشنهاد بيمه نامه شخص ثالث الزاماً مي بايست توسط بيمه گزار مطابق با مندرجات كارت انتظامي وسيله نقليه تكميل گردد.

تبصره: اعلام مورد استفاده و ظرفيت مجاز وسيله نقليه از سوي بيمه گزار (ظرفيت مجاز بار جهت باركش ها و ظرفيت مجاز سرنشين جهت ساير وسايط نقليه) به منظور اخذ صحيح حق بيمه و رسيدگي مناسب به خسارات احتمالي الزامي مي باشد.

فرآيند بررسي و پرداخت خسارت جاني بيمه شخص ثالث (ديه)

پس از وقوع حادثه، بيمه‌گزار موظف است در كوتاهترين زمان ممكن به واحد خسارت، اعلام خسارت نمايد. در اين صورت، روند بررسي پرونده بيمه‌گزار، بررسي معاينات باليني و برآورد خسارت و در نهايت پرداخت خسارت آغاز مي‌شود.

پس از وقوع حادثه، بيمه‌گزار موظف است در كوتاهترين زمان ممكن به واحد خسارت، اعلام خسارت نمايد. در اين صورت، روند بررسي پرونده بيمه‌گزار، بازديد و برآورد خسارت و در نهايت پرداخت خسارت آغاز مي‌شود. در اين فرآيند، مراحل ذكر شده بطور تفصيلي توضيح داده شده است.

چنانچه بيمه‌گزار مقصر باشد و به شخص و يا شي ثالثي آسيب رسانده باشد، ابتدا بايد در مورد خسارت شي و يا شخص ثالث آسيب ديده تسويه‌حساب كرده و طي نامه‌اي، تسويه حساب را به اين اداره اطلاع دهد و سپس به خسارت وارده رسيدگي مي‌شود.

درصورتيكه بيمه‌گزار زيانديده باشد و مقصر داشته باشد، بخشي از خسارت برآورد شده از شركت بيمه شخص ثالث مقصر و يا از خود مقصر دريافت مي‌شود.

مدارك لازم براي دريافت خسارت بيمه شخص ثالث:

تصوير كروكي افسر كاردان فني يا نظريه كارشناس رسمي دادگستري يا گزارش پاسگاه

اصل و فتوكپي پشت و رو بيمه نامه مقصر و زيانديده حادثه

اصل و فتوكپي پشت و رو گواهينامه مقصر و زيانديده حادثه

اصل و فتوكپي پشت و رو سند مالكيت يا كارت خودرو مقصر و زيانديده حادثه

اصل و فتوكپي پشت و رو كارت ملي مقصر حادثه

فتوكپي پشت و رو كارت ملي زيانديده يا زيانديدگان

غرامت هاي جاني

تعهدات بيمه ايران چيست؟ هزينه هاي پزشكي ، غرامتهاي نقص عضو و فوت با توجه به مستندات پرونده هاي خسارتي و آراي صادره توسط محاكم قضايي تا سقف تعهدات خريداري شده.

 مدارك لازم براي دريافت خسارت عبارتند از :

صورت جلسه اوليه پاسگاه انتظامي

كروكي افسر كاردان فني ، نظريه كارشناس رسمي دادگستري

گزارش پاسگاه انتظامي به دادگاه و برگه هاي بازجويي

نظريه هاي پزشكي قانوني (در مورد مجروحين و مصدومين)

گزارش معاينه متوفي

جواز كفن و دفن

خلاصه رونوشت فوت

صورتحساب هزينه هاي بيمارستاني (در مورد مجروحين و مصدومين)

حكم صادره دادگاه اوليه و در صورت اعتراض طرفين دادگاه تجديد نظر با آخرين حكم مراجع رسيدگي كننده به موضوع از قبيل رأي ديوان عالي كشور

ساير گزارشات مرتبط

اصل و فتوكپي پشت و رو بيمه نامه مقصر و زياتديده حادثه

اصل و فتوكپي پشت و رو گواهينامه مقصر و زيانديده حادثه

اصل و فتوكپي پشت و رو سند مالكيت يا كارت خودرو مقصر و زيانديده حادثه

اصل و فتوكپي پشت و رو كارت ملي مقصر حادثه

فتوكپي پشت و رو كارت ملي زيانديده يا زيانديدگان

بيمه سر نشين اتومبيل

مدارك مورد نياز پرونده خسارتي سرنشين

صورت جلسه اولين پاسگاه انتظامي

كروكي افسر كاروان فني ، نظريه كارشناس رسمي دادگستري

گزارش پاسگاه انتظامي و برگهi اي بازجويي

نظريه پزشكي قانوني در مورد مجروحين و مصدومين

گزارش معاينه متوفي

جواز دفن

خلاصه رونوشت فوت و گواهي فوت

صورت حسابهاي هزينه هاي بيمارستاني مجروحين و مصدومين

گواهي انحصار وراثت

قيم نامه در صورت داشتن صغير

تصوير گواهينامه راننده حين حادثه

برش بيمه نامه شخص ثالث

 

راهنمای دریافت خسارت ثالث

1- خسارت های مالی بدون کروکی :

در چه شرایطی خسارت مالی بیمه شخص ثالث بدون کروکی پلیس پرداخت میشود ؟

1- هردو وسیله نقلیه دارای بیمه شخص ثالث معتبر و پیوسته باشند

2- هر دو راننده دارای گواهینامه معتبر و متناسب با وسیله نقلیه باشند

3- حادثه منجر به خسارت جرحی (جراحت یا فوت ) نشده باشد.

4- طرفین حادثه در مورد مقصر اختلاف نظر نداشته باشند

5- هر دو وسیله نقلیه توسط کارشناس بیمه بازدید شود

 

بعد از تصادف منجر به خسارت مالی چه باید کرد ؟

 

1- مهربان و خونسرد باشید.

2- از وضعیت خودروها عکس و فیلم تهیه کنید

3- برای جلوگیری از ایجاد ترافیک و جریمه شدن توسط پلیس خودروها را جابجا کرده و در محلی مناسب پارک کنید

4- در ساعات اداری به مرکز خسارت سیار بیمه مقصر اطلاع دهید (تلفن خسارت سیار بیمه ایران 09668 )

5- در صورت عدم دسترسی به تیم خسارت سیار میبایست طرفین حادثه با خودروهایشان و مدارک لازم به مراکز پرداخت خسارت بیمه مقصر حادثه مراجعه کنند

6- طرفین در مورد زمان و مکان مراجعه به شرکت بیمه مقصر توافق کنند (حداکثر مهلت اعلام خسارت 5 روز کاری )

7- برای اطمینان از همکاری مقصر حادثه و مراجعه به شرکت بیمه توصیه میشود زیاندیده علاوه بر دریافت شماره تلفن و آدرس از مقصر حادثه یک دست نوشته یا صورتجلسه تهیه و طرفین آن را امضا کنند.

 

مدارک لازم برای دریافت خسارت بدون کروکی در بیمه شخص ثالث چیست ؟

 

1- اصل و کپی بیمه شخص ثالث طرفین حادثه

2- اصل و کپی گواهینامه رانندگی طرفین حادثه

3- اصل و کپی کارت ملی طرفین حادثه

4- اصل و کپی کارت خودرو و طرفین حادثه

5- سند مالکیت وسیله نقلیه زیاندیده

6- شماره حساب بانکی (شماره شبا ) زیاندیده جهت واریز خسارت

 

2- خسارت های مالی با کروکی : 

2-1- خسارت های مالی با کروکی سازشی :

درموارد زیردر صورتیکه خسارت زیاندیده کمتر از سقف تعهد بیمه شخص ثالث مقصر باشد از کروکی سازشی استفاده میشود :

1-یکی از طرفین تصادف حرکت با دنده عقب داشته باشد

2- یکی از طرفین حادثه بدلیل مسافر بودن تقاضای کروکی داشته باشد

3- تصادف جلو به جلو یا شاخ به شاخ باشد

4- یکی از طرفین تصادف یا هر دو موتور سیکلت باشد

5- یکی از طرفین حادثه وسیله نقلیه سنگین (اتوبوس ، کامیون و ..) باشد

6- تصادف بین سه وسیله نقلیه یا بیشتر از رخ داده باشد

7- تصادف چند مرحله ای باشد یعنی بعد از برخورد با وسیله نقلیه دیگر به نقطه ای دیگر پرتاب و با تیر برق یا جدول و … برخورد کرده باشد

8- بعلت عبور یکی از طرفین حادثه از چراغ قرمز تصادف به وقوع پیوسته باشد (جهت بررسی حق تقدم عبور )

9- یکی از طرفین تصادف نظامی باشد

10 – چنانچه  تاریخ صدور بیمه شخص ثالث پیوسته نباشد و تاریخ صدور بیمه نزدیک تاریخ تصادف باشد

 

 2-2- خسارت های مالی با کروکی غیر سازشی :

 

در موارد زیر از کروکی غیر سازشی استفاده میشود :

1- تصادف منجر به جرح یا فوت شده باشد

2- یکی از طرفین فاقد گواهینامه یا بیمه شخص ثالث باشد

3- تصادف با جسم ثابت ماننده تیربرق یا گارد ریل رخ داده باشد

4- میزان خسارت مالی زیاندیده بیش از تعهد بیمه شخص ثالث مقصر باشد

 

مراحل دریافت خسارت در مواقعی که کروکی غیر سازشی تنظیم میشود چیست ؟

 

زیاندیده پس از دریافت کروکی غیر سازشی برای ارزیابی و تعیین میزان خسارت وارد شده به خودرو ( تامین دلیل ) به شورای حل اختلاف محل سکونت مراجعه میکند و پس از تعیین میزان خسارت چنانچه مقصر حادثه قبول کند که خسارت را شخصا و یا مشترک (بخشی از خسارت توسط بیمه شخص ثالث و الباقی توسط مقصر ) بپردازد آن گاه زیاندیده با تکمیل فرم دادخواست صدور گزارش اصلاحی ، معرفی به شرکت بیمه را از شورای حل اختلاف مطالبه میکند و پس از صدور گزارش اصلاحی با مراجعه به شرکت بیمه مقصر حادثه با رعایت قانون خسارت متناظر بخشی از خسارت که بعهده شرکت بیمه مقصر است را دریافت و الباقی خسارت را ازمقصر دریافت میکند . چنانچه مقصر از پرداخت خسارت الباقی امتناع بورزد زیاندیده میتواند با مراجعه به اجرای احکام نسبت به توقیف اموال وی یا اعمال ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی (جلب مقصر حادثه ) اقدام کند .لازم به ذکر است اگر زیاندیده دارای بیمه بدنه باشد میتواند الباقی خسارت را ب با واگذاری حقوق به شرکت بیمه جهت مراجعه به مقصر و دریافت خسارت از محل بیمه بدنه خود دریافت کند .

اما اگر مقصر حادثه قبول نکرد که مقصر است و برگ قبول تقصیر را امضا نکرد زیاندیده دادخواست مطالبه خسارت تنظیم میکند و پس از صدور رای شورای حل اختلاف مبنی بر محکومیت مقصر حادثه مراحل فوق الذکر را میبایست طی کند .

 

مراکز پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث بیمه ایران :

 

1- مجتمع فاطمی – خیابان دکتر فاطمی روبروی ساختمان وزارت کشور  5-88973323

2- شعبه ممتاز غرب – کیلومتر 14 جاده مخصوص تهران کرج  5-44195832

3- شعبه ممتاز شرق – انتهای خیابان دماوند سه راه تهرانپارس کیلومتر 1 جاده آبعلی  5-77883183

4- شعبه ممتاز بعثت – بزرگراه بعثت روبروی پارک خزانه 5-55302913

5- شعبه اسلامشهر- اسلامشهر جنب شهرک لاله روبروی شهرک محمدیه  5-56137661

6- شعبه ورامین – بلوارشهیدباهنرنرسیدهبه میدان امام حسین نبش کوچه شهید اردستانی  36275386

7- شعبه دماوند – گیلاوند بلوارآیت اله خامنه ایی روبروی تامین اجتماعی 76313339

8- شعبه ممتاز کرج – سه راه گوهردشت بین بلال سوم وچهارم  32741050-0263

9- شعبه ممتاز کرج – فردیس جاده ملارد نرسیده به سه راه حافظیه 15-02636662210

آدرس و شماره تلفن شعب بیمه ایران در سراسر کشور

خسارت های جانی بیمه شخص ثالث

 

پس از وقوع حادثه منجر به جرح یا فوت چه باید کرد

1- خونسردی خود را حفظ کنید

2- با شماره 110 تماس بگیرید – با هماهنگی مرکز 110 پلیس و آمبولانس به محل حادثه اعزام خواهد شد

3- مصدوم را بوسیله آمبولانس به یکی از مراکز درمانی منتقل کنید – کلیه خدمات درمانی مصدومین حوادث رانندگی کاملا رایگان است

4- از آنجاییکه تصادف شما مصدوم یا متوفی دارد پلیس خودرو شما را موقتا بازداشت و به پارکینگ منتقل خواهد کرد

5- برای آزاد کردن خودرو باید وثیقه یا سندی مطمئن به قاضی ارائه کنید

6- اگر بیمه شخص ثالث و گواهینامه متناسب با خودرو دارید جای هیچ نگرانی نیست . بیمه شخص ثالث شما نقش وثیقه را دارد

7- قاضی پرونده برای اطمینان از اصالت بیمه شخص ثالث از شرکت بیمه شما استعلام خواهد کرد

8- جهت دریافت استعلام درخواست شده در بیمه ایران و د رتهران با مدارک لازم به آدرس زیر مراجعه کنید

تهران خیابان سعدی شمالی نرسیده به چهارراه مخبرالدوله ساختمان شماره 2 بیمه ایران پلاک 485  تلفن :50- 33940240 ساعت کار 8 الی 14:30

9- پس از تشکیل پرونده خسارت ، نامه درخواست مدارک خطاب به دادگاه به همراه یک رسید حاوی شماره پرونده و پاسخ استعلام به شما داده خواهد شد

10- پس از ارایه پاسخ استعلام به قاضی پرونده خودرو شما آزاد خواهد شد

11- از این به بعد باید منتظر بمانید تا دادگاه شما تشکیل و رای دادگاه صادر و به شما ابلاغ گردد

12-پس ازصدور و قطعی شدن رای دادگاه با مراجعه به اجرای احکام و ارایه نامه درخواست مدارک بیمه ، مدارک لازم را دریافت و به دبیرخانه بیمه تحویل و رسید دریافت کنید

13- پس از گذشت حداکثر یک ماه در صورت تکمیل بودن مدارک توسط شرکت بیمه مقدار دیه تعیین شده به حساب اجرای احکام واریز خواهد شد

14- با مراجعه مقصر یا زیاندیده به شرکت بیمه و دریافت حواله یا فیش بانکی مبلغ واریز شده و ارایه به اجرای احکام و واریز جریمه تعیین شده پرونده مختومه میگردد.

 

مدارک لازم برای تشکیل پرونده خسارت های جانی در بیمه شخص ثالث چیست ؟

 

1- نامه استعلام بیمه شخص ثالث از سوی قاضی پرونده

2- اصل بیمه شخص ثالث خودرو مقصر و تصویر آن

3- گواهینامه راننده مقصر حادثه و تصویر آن

4- کارت ملی راننده مقصر حادثه و تصویر آن

5- کروکی حادثه یا نظر کارشناس رسمی دادگستری

6- تصویر پشت و رو کارت ملی و شناسنامه زیاندیدگان ( در صورت عدم وجود ارائه کد ملی کافیست اما در مراحل بعدی باید حتما مدارک بطور کامل ارائه گردد )

 

 

                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدارک لازم برای پرداخت خسارت پس از صدور رای دادگاه :

 

1- گزارش اولیه حوزه انتظامی

2- برگه های بازجویی طرفین حادثه

3- کروکی تنظیمی توسط کاردان فنی و نظریه کارشناس رسمی دادگستری

4- مشخصات کامل و صحیح مصدوم / مقتول حادثه

5- گواهی پزشکی قانونی در مورد نوع صدمات

6- برگ معاینه جسد و یا جواز دفن در صورت فوت

7- سایر گزارش های تکمیلی از قبیل گزارش نیروی انتظامی ، گزارش کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری

8- رای دادگاه اولیه و تجدید نظر

9- اعلام تاریخ ابلاغ و تاریخ قطعیت رای نهایی دادگاه و اعلام مشخصات کامل مقصر نهایی از طرف دادگاه

10- اعلام شماره حساب دادگاه جهت واریز خسارت

 

بیمه ایران نمایندگی علی نژاد

02165552010

02165551704

02165565331-32

آدرس:اندیشه فاز 3 بلوار آزادی جنب سینما ساحل مجتمع تجاری میلاد طبقه بالا جنب پله برقی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *